تاثیر ویروس کرونا بر آب های زیرزمینی

تاثیر ویروس کرونا بر آب های زیرزمینی
۵/۵ - (۱ امتیاز)

تاثیر ویروس کرونا بر آب های زیرزمینی!!!!!

یکی از معضل های بزرگ این روز های همه مردم جهان ویروس کرونا است.

شاید این روزها سوال خیلی از مردم و مختصصین امر این باشد که تاثیر ویروس کرونا بر روی آب های زیرزمینی چیست؟

از آنجایی که سرنوشت این ویروس با آب گره خورده برای متخصصان آب و فاضلاب مهم است که در مورد اثرات احتمالی آن بر روی منابع آب های زیرزمینی باخبر باشند.

قبل از هر چیزی باید بدانیم که سیستم های تصفیه آب و فاضلاب مدرن نقش مهمی در حمایت از سلامت عمومی جامعه دارند. از آن جایی که احتمال انتقال آلودگی ویروس کرونا از طریق فضولات انسانی وجود دارد، مهم است که اپراتورهای آب و فاضلاب همه چیز را درباره بقای این ویروس در سیستم های تصفیه آب و فاضلاب و راه های از بردن آن بدانند.

ویروس کرونا برای اولین بار در اواسط دهه ۱۹۶۰ شناسایی شد. در حال حاضر، هفت نوع ازین ویروس وجود دارد که انسان ها را آلوده و بیمار می کند. سه مورد از شناخته شده ترین نوع انسانی این ویروس عبارتند از:

  1. مرس

  2. سارس 

  3. کویید ۱۹

سه مورد از شناخته شده ترین نوع انسانی ویروس کرونا

 

 

در طول سال ها ویروس کرونا دائما جهش داشته تا به شکل خطرناک امروزی کویید ۱۹ رسیده است.

سوالی که پیش می آید این است که آیا ویروس کرونا در فرآیند تصفیه آب و بازگشت آن به چرخه طبیعی و آب های زیرزمینی همچنان می تواند باقی بماند یا خیر؟

پاسخ خیر است! اگر در فرآیند تصفیه آب اقدامات لازم را انجام دهیم دیگر نگران آلودگی آب های زیرزمینی به این ویروس نخواهیم بود.

بخوانید  سفره‌های آب زیرزمینی

بقای ویروس کرونا به دمای آب بستگی دارد؛ بنابراین دانشمندان پیش بینی می کنند که با گرم تر شدن هوا و رسیدن فصل های گرم تر سال، این ویروس در فاضلاب خام و آب های سطحی از بین برود.

 

تاثیر ویروس کرونا بر روی آب های زیرزمینی

 

با افزایش روند ابتلای مردم به ویروس کرونا چه باید کرد؟

از آن جایی که طبق یافته های جدید مشخص شد که ویروس کرونا از طریق پسماندهای انسانی منتقل می شود، صنایع فاضلاب و تصفیه آب آشامیدنی باید با دقت بیشتری عمل کنند. پساب فاضلاب احتمالاً می تواند آب های مناطق تفریحی، آبیاری کشاورزی و آشامیدنی را تحت تأثیر قرار دهد. با اینکه تصفه آب سطح ویروس را کاهش می دهد، اما اغلب در پساب تصفیه خانه ها، ویروس های عفونی دیده می شوند.

به دلیل حساس بودن عمل تصفیه فاضلاب های انسانی، عمل تصفیه و ضدعفونی فاضلاب با مواد شیمیایی مانند کلر و یا نور ماورا بنفش انجام می شود. البته عملکرد ضد عفونی کنندگی باید به طور مداوم مورد بررسی قرار گیرد؛ به عنوان مثال کدر بودن آب، دوز ضد عفونی کننده ها، پس مانده ها، pH پسماند، دما و جریان آن ممکن است بر چرخه آب در طبیعت اثر منفی داشته باشد. به همین خاطر عمل تصفیه فاضلاب و نظارت بر آن کار مهمی است.

علاوه بر این ها استفاده بیش از حد مواد شوینده در مدت شیوع کرونا باعث بیشتر شدن غلظت مواد شیمیایی آب شده است. در تصفیه خانه این مواد شیمیایی به خوبی از آب جدا می شوند و می توان آب را بدون هدر دادن آن وارد چرخه طبیعت کرد.

بخوانید  فناوری های نوین در صنعت آب

تصفیه خانه های مدرن تصفیه آب آشامیدنی، به خوبی قادر به از بین بردن ویروس و مواد ضد عفونی کننده از طریق فرآیندهای تصفیه و ضد عفونی هستند.

تصفیه خانه های مدرن تصفیه آب

 

آیا ویروس کرونا برای منابع آب های زیر زمینی تهدید محسوب می شود؟

ویروس کرونا به دلیل غلظت کم در فاضلاب شهری و تخریب پذیری بالایی که در مقابل مواد ضدعفونی کننده دارد، تهدید بزرگی برای فاضلاب و صنایع آب محسوب نمی شود. به همین خاطر تا کنون نیازی به برداشت بیشتر از منابع آبی احساس نشده است.

طبق آزمایشات جدید مشخص شده که این ویروس نمی تواند به خوبی در خارج از بدن و محیط زیست به خوبی زنده بماند و می توان با استفاده از تصفیه آب بویژه کلرزنی آن را از بین برد و خطر آب آشامیدنی را کمتر کرد.

 

 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید