منظور از سیستم آبیاری هوشمند چیست؟

منظور از سیستم آبیاری هوشمند چیست؟
Rate this post

در این پست می خواهم سیستم آبیاری هوشمند را معرفی کنم که منظور از سیستم آبیاری هوشمند چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟ چه مواقعی می توان از این سیستم استفاده کرد؟ و سوالاتی از این قبیل که پاسخ سوالات را باهم در متن می خوانیم.

آب یکی از ضروریات زندگی موجودات کره زمین است. ازین ماده حیاتی در مصارف گوناگونی مانند نوشیدن، تهیه مواد غذایی، بهداشت، کشاورزی، صنایع و … استفاده می شود و از آنجایی که در حال حاضر تنها منبع آب قابل استفاده آب اکثر مردم آب های زیر زمینی است، باید به فکر استفاده درست ازین منبع با ارزش باشیم.

به طور کلی در طول روند مصرف آب، حداقل ۷۰ درصد از منابع آبی جهان صرف آبیاری محصولات کشاورزی و باغداری می شود و چیزی در حدود ۵۰% از مقدار کلی آن بر اثر درست مصرف نکردن و استفاده از سیستم های آبیاری قدیمی از بین می رود. محققان برای حل این مشکل، سیستم آبیاری هوشمند را معرفی کردند.

شاید به نظر برسد که استفاده از سیستم آبیاری هوشمند بسیار پر هزینه است و فقط تعداد معدودی از کشاورزان یا باغداران توانایی استفاده از آن را دارند. باید به شما بگوییم که این طرز فکر درست نیست. استفاده از سیستم آبیاری هوشمند نه تنها باعث کمتر کردن مقدار آب مصرفی شما می شود، بلکه از هزینه های جانبی و صرف وقت شما جلوگیری می کند.

مهم ترین مزیت استفاده از سیستم آبیاری هوشمند، بهتر و بیشتر شدن محصولات شما خواهد بود. بنابراین ممکن است در شروع متحمل صرف هزینه شوید، اما بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی درآمد و پولی که صرفه جویی شده به قدری خواهد بود که جبران هزینه هایتان را می کند.

 

سیستم آبیاری هوشمند

 

می توانید حتی برای گل و گیاهان خانه تان هم از سیستم آبیاری هوشمند استفاده کنید. اگر باغ کوچکی دارید می توانید آبپاش هایتان را ارتقا دهید و آن ها را به سیستم آبیاری هوشمند متصل کنید. برای این کار کافی است اتصال الکتریکی آب پاش ها را به سیستم آبیاری هوشمند وصل کنید تا هر زمان که گیاهانتان نیاز به آبیاری داشتند، به آن ها آب کافی و مورد نیاز برسانید. خیلی از سیستم های آبیاری هوشمند امروزی قابلیت بروزرسانی اطلاعات از طریق دستگاه تلفن همراه را دارند، بنابراین می توانید از برنامه آبیاری گیاهانتان مطلع باشید.

 

سیستم آبیاری هوشمند

 

سیستم های آبیاری هوشمند چطور کار می کنند؟

سیستم آبیاری هوشمند اطلاعات حسگرها را جمع آوری می کند و اگر کاربر می خواهد آبیاری طبق سلیقه و نظرش انجام شود اطلاعات مورد نظر خودش را به دستگاه می دهد؛ سپس دستگاه سفارشات از پیش تعریف شده کاربر را به محرک ها ارسال می کند. اطلاعات راجع به محیط توسط سنسورهای رطوبت جمع آوری می شود. کاربر می تواند میزان رطوبت و دمای مورد نظرش را مشخص می کند. سپس دستگاه شروع به آبیاری می کند و زمانی که میزان رطوبت به حد قابل قبول رسید، دستگاه آب پاش متوقف می شود.

بخوانید  همه چیز درباره سختی آب

کنترل کننده آبیاری هوشمند می تواند در جریان بودن آب لوله ها را بررسی کند و اگر لوله ای بسته شد و یا نشتی داشت آن را از طریق برنامه ای که در دستگاه تلفن همراه کاربر نصب شده، اطلاع می دهد. اگر چه آبیاری می تواند کاملا بر طبق سلیقه کاربر باشد، اما سیستم آبیاری هوشمند می تواند به تنهایی بهترین زمان آبیاری، بهترین مقدار آب برای آبیاری، مدت زمان مورد نیاز آبیاری و بهترین میزان شدت آبیاری را بدست آورد و آن را اعمال کند.

سیستم های آبیاری سنتی بر روی یک تایمر مشخص تنظیم شده اند و بر اساس همان تایمر کار می کنند؛ در حالی که سیسسم آبیاری هوشمند وضعیت آب و هوا، شرایط خاک، میزان تبخیر و میزان آب مورد نیاز گیاه را بررسی می کند و برنامه آبیاری متناسب با آن را به طور خودکار تنظیم می کند.

به طور مثال اگر در یک محیط سرباز بارندگی کاهش پیدا کند و یا درجه حرارت بالا برود، سیستم آبیاری هوشمند بر اساس نوع خاک، میزان کارکرد آبپاش ها و … بهترین نوع و زمان آبیاری را برای محیط در نظر می گیرد.

 

تفاوت بین سیستم آبیاری هوشمند مبتنی بر آب و هوا و سیستم آبیاری هوشمند مبتنی بر رطوبت خاک

به طور کلی دو نوع آبیاری هوشمند وجود دارد:

آبیاری هوشمند مبتنی بر آب و هوا (ET) و آبیاری هوشمند مبنتی بر رطوبت خاک. اینکه از کدام یک از این آبیاری ها استفاده کنید به جغرافیا و ویژگی های محیط مورد نظر شما بستگی دارد.

سیستم آبیاری هوشمند

آبیاری هوشمند مبتنی بر آب و هوا

آبیاری هوشمند مبتنی بر آب و هوا که به عنوان کنترل کننده تبخیر و تعرق نیز شناخته می شود، برای تنظیم برنامه آبیاری محیط از داده های هواشناسی استفاده می کند. با استفاده ازین داده ها، زمان و مقدار آبیاری محیط مشخص و تنظیم می شود.

داده های هواشناسی از چهار پارامتر اصلی هواشناسی استفاده می کند که عبارتند از: دما، سرعت وزش باد، تابش نور خورشید و رطوبت محیط که این دقیق ترین روش برای محاسبه نیازهای آب یک منطقه است.

 

آبیاری هوشمند مبتنی بر رطوبت خاک

در این روش از چند فناوری مختلف استفاده می شود. بعد از آنکه سنسورها را در خاک اطراف ریشه محصولات یا چمن فرو بردیم، میزان رطوبت خاک به طور دقیق محاسبه می شود و داده ها به دستگاه انتقال می یابد و مطابق با شرایط محاسبه شده، برنامه آبیاری تنظیم می شود.

 

۶ ویژگی اصلی آبیاری هوشمند که شما را ترغیب به استفاده از آن می کند

کنترل از راه دور

یکی از بزرگترین مزایای استفاده سیستم آبیاری هوشمند این است که می توانید حتی وقتی در فاصله بسیار دوری از خانه یا مزرعه تان قرار دارید، برنامه آبیاری را تنظیم و اعمال کنید. البته کسانی که با گوشی های هوشمند راحت نیستند می توانند از دستگاه گیرنده سیگنال آن استفاده کنند که تنها یک چراغ کوچک روی آن قرار دارد که در زمان شروع به کار دستگاه روشن می شود. ازین طریق کاربر فقط می تواند از کار کردن دستگاه اطمینان حاصل کند.

بخوانید  معرفی رشته علوم و مهندسی آب

 برای هر گیاه برنامه آبیاری مختلفی را تنظیم کنید

می توانید با استفاده از سیستم آبیاری هوشمند به هر گلدان میزان آب متفاوتی دهید و یا اگر مزرعه دارید می توانید برای هر قسمت از مزرعه تان مقدار آب مصرفی و زمان آبیاری متفاوتی در نظر بگیرید.

 

برنامه ریزی آبیاری

برنامه ریزی یک ویژگی بسیار مفید است، زیرا به شما آرامش می بخشد. مخصوصا زمانی که در تعطیلات هستید و نمی خواهید نگران محصولاتتان باشد. سیستم های آبیاری هوشمند زیادی در بازار وجود دارد که گزینه های مختلفی را ارائه می دهند. زمان خرید این سیستم ها اطمینان حاصل کنید که گزینه های برنامه ریزی که مطابق با مزرعه تان است را داشته باشد تا محصولاتتان تشنه نشوند و یا آب زیاد آن ها را خراب نکند.

اطلاع رسانی

می توانید هر زمانی از شروع و پایان آبیاری مطلع شوید، در صورتی که مشکلی پیش آمد آن را متوقف کنید.

 

سیستم آبیاری هوشمند

 

آبیاری هوشمندانه تر

برخی از سیستم های آبیاری می توانند پا را فراتر بگذارند و آب و هوا و محیط محلی را برای آبیاری در نظر بگیرند. با این کار عمل آبیاری بهینه تر می شود. یکی از خوبی های این ویژگی خاموش کردن آبیاری در هنگام بارندگی است.

قابلیت همکاری

اگر خانه هوشمندی دارید بهتر است از قابلیت اتصال و همکاری سیستم آبیاری هوشمندی می خرید اطمینان حاصل کنید. در خانه های هوشمند نور و دمای محیط به طور خودکار تغییر می کند؛ بنابراین در ارتباط بودن سیستم آبیاری با خانه هوشمند مفید خواهد بود. اگر چه در حال حاضر بسیاری از سیستم های آبیاری هوشمندی که در بازار هستند این قابلیت را ندارد اما با پیشرفت علم تعداد آن ها بیشتر از گذشته خواهد بود.

بهتر است قبل از خرید تصمیم بگیرید که به چه ویژگی هایی نیاز دارید، زیرا ممکن است نیازی به تمام ویژگی های جالب کنترلرهای گران قیمت هوشمند نداشته باشید. برای اکثر کسانی که فقط می خواهند به گیاهان خانه شان آب دهند، برنامه ریزی زمان آبیاری کافی است. حتی برای باغ های کوچک نیازی به خرید سیستم های آبیاری گران قیمت ندارید. می توانید با یک سیستم آبیاری ساده تر تمام نیاز آبی باغتان را تامین کنید.

استفاده از سیستم آبیاری هوشمند باعث صرفه جویی در مصرف زمان، آب و هزینه می شود

کارشناسان معتقدند که سیستم های آبیاری هوشمند در مقابل سیستم های آبیاری سنتی بسیار به صرفه تر و معقولانه تر هستند. تحقیقات نشان داده که میزان آبی که در این روش آبیاری صرفه جویی می شود، چیزی حدود ۳۰ تا ۵۰% از مقدار کل آبی است که در آبیاری سنتی مصرف می شود.

با استفاده ازین سیستم ها می توان تا حد خیلی زیادی آب های زیر زمینی را نجات داد.

سیستم آبیاری هوشمند

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید