آموزش شناسایی ژورنال معتبر از ژورنال نامعتبر

آموزش شناسایی ژورنال معتبر از ژورنال نامعتبر
۵/۵ - (۱ امتیاز)

شناسایی ژورنال معتبر

افراد زیادی از جمله دانشجویان و پژوهشگران همواره به دنبال ارائه و چاپ مقاله های خود در ژورنال های معتبر دنیا هستند تا از این طریق بتوانند به گسترش و انتشار علوم و دستاوردهای خود بپردازند. نکته ی مهم و قابل توجه در این زمینه، شناسایی ژورنال معتبر در حوزه ی فعالیت آن ها است تا از این طریق بتوانند تلاش های خود را با چاپ مقاله و نشر آن به نتیجه برسانند.

 

شناسایی ژورنال معتبر

 

تفاوت های بین ژورنال های معتبر و نامعتبر

برای شناسایی ژورنال معتبر از سایر مجلات نامعتبر، بهتر است ابتدا با ویژگی های این دو ژورنال و تفاوت های آن ها آشنا شد. مهمترین تفاوت نداشتن اعتبار در ژورنال ها و مجلات نامعتبر است که تنها با دریافت هزینه اقدام به چاپ مقالات می کنند. این مجلات بدون هیچ داوری و یا بررسی مقاله مورد نظر تنها با هدف سودآوری مقالات را به چاپ می رسانند. در بسیاری از موارد نیز حتی تشابهات اسمی این ژورنال ها با ژورنال های معتبر، شناسایی ژورنال مورد تایید را دشوار می نماید. در حالی که ژورنال های مورد تایید برای چاپ مقالات مختلف علمی در حوزه های مختلف، پروسه ی طولانی طی می کنند. داوری مقالات به صورت دقیق و طی گذشت زمان زیادی انجام می گیرد و پس از تایید نهایی اقدام به چاپ مقالات می نمایند. تفاوت بعدی بین ژورنال های معتبر و نامعتبر کیفیت چاپ در آن ها است. کیفیت پایین و نامناسب بدون رعایت استانداردهای علمی در ژورنال های نامعتبر خود بیان کننده ی اهداف غیر علمی برای به دست آوردن سود مالی این مجلات است. در حالی که کیفیت مناسب و بالای مقالات چاپ شده در مجلات معتبر، شناسایی ژورنال معتبر را آسان تر می نماید.

ژورنال های نامعتبر با یک روش ساده و متداول یعنی ارسال ایمیل های فراوان و مکرر، افراد زیادی را به ارسال مقاله ترغیب می نمایند. این ژورنال ها با وعده هایی از جمله  انتشار سریع و بدون اتلاف وقت، همچنین با هزینه ی پایین تر نسبت به مجلات معتبر به افراد، توجه آن ها را به خود جلب می کنند. در مواردی حتی ممکن است هزینه دریافت گردد ولی هرگز چاپ مقاله صورت نگیرد.

بخوانید  راندمان آب آبیاری در سیستم های نوین

آموزش شناسایی ژورنال معتبر از ژورنال نامعتبر

راه های مختلفی برای شناسایی ژورنال معتبر وجود دارد تا از آن طریق پژوهشگران بتوانند با خیال راحت برای مقالات خود پذیرش دریافت کنند و از چاپ مقاله ی خود در ژورنالی که دارای اعتبار علمی است مطمئن گردند. یکی از راه های شناسایی ژورنال مورد تایید و معتبر توجه به ناشر مجلات می باشد زیرا معمولا یک انجمن حرفه ای یا ناشر مشهور اقدام به چاپ مجلات جعلی و نامعتبر نمی کند. بررسی تعداد شماره های منتشر شده در مجلات نیز مهم است. ژورنال های مورد تایید فرآیند بررسی مقالات در آن ها بسیار طولانی است و از استانداردهای خاصی پیروی می کند. جستجوی ژورنال ها در پایگاه های داده ی Web of Science یا  Scimago این نیز راهی دیگر در جهت شناسایی ژورنال معتبر می باشد. توضیح کامل از روند بررسی مقالات و نیز هزینه ها از جمله مسائلی است که در شناسایی ژورنال معتبر کمک زیادی می نماید.  مراجعه به لیست Beall ، منبعی برای شناسایی ژورنال معتبر از نمونه های بی اعتبار می باشد. بررسی مقالاتی که قبلا در ژورنال به چاپ رسیده است نیز در شناسایی ژورنال معتبر مهم است. داشتن ISSN معتبر می تواند خود دلیلی بر اعتبار ژورنال باشد.

 

شناسایی ژورنال معتبر

 

یکی از مؤسسه هایی که بسیاری از پژوهشگران به دنبال چاپ مقاله های خود در آن هستند، مؤسسه ی ISI می باشد این مؤسسه هر ساله لیست ژورنال های معتبر خود را تحت عنوان تامسون رویترز ارائه می دهد تا از این طریق افراد بتوانند آگاهی لازم در زمینه ی شناسایی ژورنال معتبر را به دست آورند. برای این منظور کافی است فرد به سایت تامسون رویترز وارد شود و مجله ی مورد نظر را جستجو کرده و از این راه اعتبار آن را بررسی نماید.

بخوانید  کاربرد نرم افزار اندنوت

شناسایی ژورنال معتبر

در گام اول پژوهشگر سایت www.mjl.clarivate.com  را جستجو کرده و وارد سایت می شود، سپس با وارد کردن نام مجله ی مورد نظر در قسمت search  مدل جستجو را انتخاب می کند. در این مرحله فرد می تواند نام ژورنال و یا ISSN مجله را جستجو نماید. بعد از طی این مراحل مشخصات ژورنال مورد نظر نمایان می شود. با انتخاب گزینه ی Coverage می توان شناسایی ژورنال معتبر را به انجام رساند.

اگر عبارت  arts & humanities citation index در قسمت Coverage  نمایان گردد، شناسایی ژورنال معتبر در زمینه ی هنر و انسان شناسی را نشان می دهد. اگر Science citation index ظاهر گردد یعنی مجلات معتبر در زمینه ی علوم مختلف از جمله زیست شناسی، ریاضیات، کامپیوتر و … مطرح هستند. در آخر نمایان شدن  social science citation index نیز مجلات معتبر در حوزه ی  علوم اجتماعی را نشان می دهد. در غیر این صورت اگر هیچ کدام از موارد بالا در قسمت Coverage نشان داده نشود، یعنی آن مجله از نظر ISI بدون اعتبار می باشد و این راهی آسان در جهت شناسایی ژورنال معتبر در موسسه ی ISI  می باشد.

سایت www.scimagojr.com نیز راهی دیگر در جهت شناسایی ژورنال معتبر از مجلات نامعتبر می باشد. نشان دادن عبارت Q1 یعنی بالاترین حد اعتبار ژورنال در این سایت و Q4 یعنی سطح پایین اعتبار مجله.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید