چگونه مقاله بنویسم؟

چگونه مقاله بنویسم؟
۵/۵ - (۱ امتیاز)

 چگونه مقاله بنویسم؟ 

سوالی است که خیلی از دانشجویان در نوشتن «اولین مقاله» خود بارها و بارها تکرار می کنند.

در چند سال اخیر رقابت برای نشستن بر صندلی دانشگاه‌های تراز اول کشور در بین دانشجویان، علی‌الخصوص دانشجویان تحصیلات‌تکمیلی بیشتر شده است.

به احتمال فراوان اولین مسئله‌ای که ذهن شما را درگیر می‌کند، نوشتن مقاله و تقویت رزومه علمی است. برای شما هم اتفاق افتاده است که از اساتید یا دانشجویان ترم بالای تحصیلات تکمیلی پرسیده باشید که

من چگونه مقاله بنویسم؟

از کجا شروع کنم؟

موضوع مقاله‌ام چی باشه؟” و …

 

 چگونه مقاله بنویسم؟ 

حتما بخوانید: اهمیت نوشتن مقاله پژوهشی و مزایای چاپ مقاله

 

 

 من دوست دارم که ادامه تحصیل بدم و برای این کار باید رزومه خود را تقویت کنم. واقعا نمی‌توان با یک قرص یا یک فرمول خاصی گفت که چکار باید کرد.

اما در ادامه می خوام برای دانشجویان و علاقه‌مندان به پژوهش، توضیحاتی مختصر در زمینه چگونه مقاله بنویسی؟ بیان کنم:

  • برای نوشتن مقاله باید لیستی از لغات کلیدی در رشته تخصصی خود را تهیه کنید. بهتر است بین ۱۰ تا ۱۵ کلمه را انتخاب کنید و بعد بر اساس علاقه شخصی، تخصص خود و اساتیدتون این لغات را الویت‌بندی کنید. هر کلمه‌ای را که بیشتر دوست دارید روی آن مطالعه کنید، را انتخاب کنید. کلمات را از اهمیت بیشتر به اهمیت کمتر لیست کنید و برای شروع کار ۳ کلمه اول را انتخاب کنید. این سه کلمه، کلمات کلیدی هستند که در مرحله بعد با آنها خیلی کار دارید.

 

 چگونه مقاله بنویسم؟ 

آموزش ویدیویی استفاده از نرم افزار اندنوت در نگارش متون علمی

 

بخوانید  نشست سدهای خاکی

 

  • بعد از اینکه کلمات کلیدی را پیدا کردید، محدوده موضوعی در ذهن شما کمتر خواهد شد. تقریبا هدف و موضوع مقاله شما مشخص شده است ولی دقیقا مشخص نیست. حالا کاری که در این مرحله باید انجام دهید این است که به سایت sid.ir و یا civilica.ir (اگر از آی پی دانشگاه نرید دانلود مقالات پولی خواهند بود)، مراجعه کنید و این سه کلمه کلیدی را جستجو کنید و مقالاتی که اخیرا چاپ شده اند، چکیده آنها را بخونید اگر براتون جالب بود دانلود کنید.

 همین کار را تکرار کنید تا جایی که ۱۰ مقاله دانلود کنید. بعد از دانلود ۱۰ مقاله، مقالات را الویت‌بندی کنید. مقاله‌ای که در صدر الویت شما قرار گرفت، موضوع اصلی مقاله شما خواهد بود.

در ادامه،۱۰ مقاله در رابطه با موضوع همان مقاله را دانلود کنید و آنها را کامل و دقیق بخونید و یادداشت برداری کنید. بعد از مطالعه مقالات روال کار دستتون میاد. کار یکی از مقالات را می‌تونید عینا تکرار کنید. این کار در دنیای علم بسیار مرسوم است چرا که هر پژوهشی باید بارها تکرار شود تا بتوان در مورد آن با قطعیت نظر داد.

  • چرا همینطور نشسته اید؟ دست به قلم یا دست به کیبورد شوید و اولین مقاله خود را بنویسید. فقط با خواندن نمی‌تونید مقاله خوب بنویسید. در ضمن قرار نیست اولین مقاله شما، بهترین مقاله عمرتون باشه چون فعلا اول کار هستید و باید کامل‌گرایی را بزارید کنار و شروع کنید.
  • ابتدا از همایش‌ها شروع کنید، بر خلاف نظر برخی افراد، برای دانشجویانی که مقاله نویسی را تازه شروع می‌کنند، بهترین کلاس می تونه باشه.

می تونید به سایت ایران کنفرانس یا سیویلیکا مراجعه کنید و کلی همایش و کنفرانس در آنها پیدا کنید و مقاله خود را هرچند ضعیف باشه بفرستید. چون هدف فقط اقدام به ارسال مقاله و آموزش است. در مقالات بعدی آموزش نوشتن مقالات پژوهشی و ISI را براتون خواهم گذاشت.

بخوانید  سیستم‌های هشدار و کنترل سیلاب

لازم نیست بزرگ باشی تا شروع کنی، شروع کن تا بزرگ شوی

 

 

 چگونه مقاله بنویسم؟ 

 

ترجمه تخصصی مقاله

 

  • مقاله ای را که نوشتید و آماده شد، به یکی از دانشجویانی که قبلا مقاله نوشته است یا یکی از اساتید بدید و از آنها بخواهید که اشکالات موجود در مقاله را براتون کامنت بزارند. این روش، یکی از بهترین روش‌های یادگیری مقاله‌نویسی است. همچنین فراموش نکنید که حتی پژوهشگران بزرگ هم به تنهایی مقاله نمی نویسند حالا استثناهایی هست ولی اکثرا به صورت تیمی کار می‌کنند. قرار نیست که شما به تنهایی تمام کارهای مقاله را انجام دهید، برای مثال شما روی مبحث تخصصی مقاله کار می‌کنید، دوست شما کارهای آماری را انجام می‌دهد و این موجب همفکری و شکل‌گیری یک مقاله خوب می‌شود.
  • بعد از اینکه اشکالات را تصحیح کردید. کنفرانسی در حیطه موضوعی مقاله را پیدا کنید و مقاله را بر اساس فرمت ارائه شده تنظیم کنید و بفرستید.
  • قبل از اینکه در کارگاه‌های مقاله‌نویسی شرکت کنید، حتما چارچوبی در رابطه با مقاله نویسی را یاد بگیرید در غیر اینصورت این کارگاه‌ها مفید نخواهد بود.

به شما اطمینان خاطر می‌دهم، اگر نکاتی را که ذکر کردم، انجام دهید و ثابت قدم باشید، سال آینده چندین مقاله در رزومه خود خواهید داشت. مطمئن باشید شما هوش، استعداد و توانایی نوشتن مقاله را دارید چون با همین هوش، استعداد و توانایی وارد دانشگاه شده اید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید